Medzi vodičmi koluje mnoho fám. O tom ako funguje a vystreľuje airbag, o tom ako jazdiť dolu kopcom, ako a kedy brzdiť či preraďovať a podobne. Jednou z nich je aj fáma o prezúvaní a o tom, na ktorú nápravu dať lepšie (rozumej, menej zodrané) gumy z minulej sezóny. Núkajú sa nám tri možnosti:
1) lepšie gumy dopredu
2) lepšie gumy na hnanú nápravu
3) lepšie gumy dozadu

 

Extinct fires still smoldering and all understood how important it is not to stop all well aware that the zithromax side effects are no longer afraid, and Zithromax cope with inflammation as vsegoda happened under similar conditions.

Dve z týchto troch tvrdení sú nesprávne a môžu byť vášmu autu no aj životu nebezpečné. Riešenie je len jedno, bez ohľadu na to o aké osobné auto sa jedná. Teda bez ohľadu na jeho druh pohonu (predokolka, zadokolka, štvorkolka), bez ohľadu na jeho výkon a v zásade aj rozloženie hmotnosti (ak sa nejedná o extrémny nepomer). Správne a bezpečnejšie použitie menej zjazdených plášťov je na zadnej náprave, vždy!

 


Ste touto informáciou pobúrení? Stavia váš svet a dlhoročné presvedčenie a tvrdenia na hlavu? Nemajte obavy, zďaleka nie ste jediní. Vďaka know-how, ktoré má škola šmyku SuperDRIVE sa práve v tomto období hromadného prezúvania dozviete prečo je to tak.

1) Lepšie plášte dopredu?
Pohnútky a presvedčenie drvivej väčšiny vodičov, ale aj mechanikov v pneuservisoch, dať menej zodrané plášte na prednú nápravu sú pochopiteľné. Vyše 90% áut na našich cestách sú predokolky. Je celkom logické, že po jednej/dvoch sezónach majú viac zjazdené a zodrané predné pneumatiky. Tie sa totiž starajú o veci, ktoré ich opotrebúvajú podstatne rýchlejšie než zadné pneu. Nepomerne väčší prenos brzdných síl. Predná náprava prenáša zhruba 70-90% brzdného účinku každého auta. Riadenie a prejazd zákrutami. Geometriou väčšiny áut je pohyb pneu voči vozovke definovaný tak, že čím väčšie zatočenie volantu, tým menší kontakt pneu s cestou a teda väčšie opotrebenie. Prirodzená nedotáčavosť, s ktorou sú všetky sériové autá konštruované od výrobcu spôsobujú ďalšie podstatne rýchlejšie opotrebenie predných pneumatík. V neposlednom rade je to samotný pohon. Prekĺzovanie kolies pri rozbiehaní, neustály skĺz hnaných kolies pri jazde vyššími rýchlosťami a odľahčovanie prednej nápravy pri každej prudšej akcelerácii, ktorá umožňuje predným kolesam byť dlhšie v skĺze sa podpisujú pod nadmerné opotrebenie predných pneumatík. Zadné pneu sa na predokolke po celý čas len vozia v závese a ich opotrebenie je minimálne. Pohnútky dojazdiť zachovalé zadné pneu vpredu sú preto na pohľad logické. Predná náprava predsa brzdí, riadi a poháňa. Doslova nebezpečné je však použiť zničené predné pneumatiky na zadnú nápravu. Na tú patria úplne nové plášte!

2) Lepšie plášte na hnanú nápravu?

Stále väčšia skupina vodičov s autami vybavenými pohonom zadných kolies je zas presvedčená, že lepšie plášte patria na hnanú nápravu. Táto fáma obstojí aj keď sa bavia majiteľ predokolky s majiteľom zadokolky. Z tohto pohľadu obaja použijú lepšie plášte na tej náprave, ktorá zabezpečuje pohyb. Obaja žijú v omyle, no zadokolkár, aj keď so zlými pohnútkami, urobí správnu vec. Plášte v lepšom stave naozaj patria na zadnú nápravu. Ale bez ohľadu na to, či je hnaná, alebo nie!

3) Lepšie plášte na zadnú nápravu!

 

Dôvody prečo dať lepšie plášte VŽDY na zadnú nápravu sú relatívne jednoduché, no mimoriadne dôležité. Zadná náprava je zodpovedná za smerovú stabilitu auta. Čím má auto väčší rázvor (teda vzdialenosť medzi prednou a zadnou nápravou) tým stabilnejšie je vo vyšších rýchlostiach. Pretáčavý šmyk je vždy mimoriadne krízová a len veľmi ťažko zvládnuteľná situácia. Kým sa stane v malých rýchlostiach do 30 km/h, následky zväčša nie sú rozsiahle. No v rýchlostiach nad 50 km/h je pretáčavý šmyk (teda šmyk zadnej nápravy) mimoriadne nebezpečný aj pre skúsených vodičov. Ak sú na zadnej náprave ktoréhokoľvek auta použité horšie pneumatiky, je zrejmé, že tá bude mať horšiu schopnosť držať stopu a odolať šmyku. Lepšie plášte na prednej náprave uvedú vodiča do falošného pocitu bezpečia keď auto stále pekne brzdí, zatáča a v prípade predného pohonu aj dobré zaberá a zrýchľuje. Vodič preto bez obáv jazdí vyššími rýchlosťami a veľmi ľahko tak (hlavne na mokrom povrchu) prekročí hranicu schopností a možností zadných zjazdených plášťov. Šmyk zadnej nápravy je prakticky nevyhnutný a jeho riešenie v premávke je veľmi ťažké. Dôsledky a nebezpečie bočného nárazu v porovnaní s čelným nárazom tu iste rozoberať ani netreba.



Ak sú lepšie pneumatiky použité na zadnej náprave, vodič dostane oveľa rýchlejšie signál od horších jazdných vlastností o tom, že brzenie a riadenie fungujú horšie a prirodzene bude jazdiť menšími rýchlosťami (hlavne na mokrom povrchu). Auto bude trpieť väčšou nedotáčavosťou, horšie brzdí a to by malo každého nútiť jazdiť pomalšie. Takto sa k hraniciam možností zadných pneu priblíži obeľa neskôr, alebo vôbec a po celý čas bude oveľa viac bezpečí. Samozrejme, rovnako to platí aj v zime pre použitie zimných plášťov.


V žiadnom prípade neodporúčame použitie plášťov, ktorých hĺbka dezénu na najviac ojazdenom mieste nedosahuje aspoň 3-4 milimetre.


Ak už nie ste ochotní mať na oboch nápravách pneumatiky v dobrom stave, tie horšie použite zásadne na PREDNEJ náprave!

 

Zdroj : Topspeed.sk

 

ask banner forum

 

 

Reklama

 

imgres1

logonove1

valachovic 120x90.jpg

autofolie zuzi logo

gif20180x180oktober202012

auto123 logo