História

spartak

 

Extinct fires still smoldering and all understood how important it is not to stop all well aware that the zithromax side effects are no longer afraid, and Zithromax cope with inflammation as vsegoda happened under similar conditions.

 

Odbyt osobných automobilov - predovšetkým do zahraničia, po II. svetovej vojne jasne ukazoval na výhodnosť ďalšieho rozširovania výroby. Zámer výroby malého osobného automobilu pre export a vnútorný trh vznikol v Československu zhruba 10 rokov pred zavedením "embéčiek". Predstavu vyjadrovalo označenie "ľudové vozidlo". Vozidlo obmedzenej veľkosti, jednoduché, primeraného výkonu (do 30 koní) s rýchlosťou asi 90 km/h, s hmotnosťou 700 kg. Tento zámer však bol ovplyvňovaný svetovým vývojom - dopytom po vozidlách s vyššími technickými parametrami.
Pre náročnosť vývoja úplne nového automobilu so samonosnou karosériou, ktorý by sa vyrábal úplne veľkosériovo v novom automobilovom závode nebolo možné začať s výrobou ihneď. Preto bol v roku 1954 zavedený do výroby vývojovo i technicky jednoduchší automobil odvodený od predchádzajúcich typov - ŠKODA 440, všeobecne nazývaný Spartak.

Voz bol vyvinutý mimoriadne rýchlo, v roku 1954 ním automobilka prekvapila nielen zákazníkov doma a v zahraničí, ale aj dodávateľov, ktorí veľmi ochotne priložili ruku k dielu, aby sa auto mohlo vyrábať čo najskôr.
Tento celokovový automobil so štvorsedadlovou dvojdverovou karosériou mal štvortaktný štvorvalcový OHV motor s objemom valcov 1089 cm³ a výkon 40 koní. Z toho vyplynulo označenie "440" - čiže 4 valce a 40 koní. Ten istý automobil so športovou karosériou dostal názov ŠKODA FELICIA, objem valcov bol 1089 cm³, ale výkon 50 koní pri 5500 ot./min./SAE. Číselné označenie bolo "450".

superV roku 1959 došlo k úpravám automobilu - vznikli vozdlá OCTAVIA (zo Š 440), OCTAVIA SUPER (zo Š 445) a FELICIA (zo Š 450). Hlavnou zmenou bola nová konštrukcia prednej nápravy, ktorá namiesto listového pera dostala vinuté pružiny s teleskopickými tlmičmi. Tieto tlmiče odpružovali kyvné ramená, ktoré boli pripevnené na mohutnej nápravnici. Zmenami prešla aj maska chladiča, prístrojová doska a predný nárazník bol rozdelený na dve časti. U vozidla ŠKODA OCTAVIA SUPER bol výkon zvýšený na 47 koní. Voz so športovou karosériou mal názov ŠKODA FELICIA SUPER, výkon bol 53 koní pri 5100 ot./mi./SAE, objem valcov bol tiež vyšší - 1221 cm³. Pre športovú jazdu s uzavretou karosériou vznikla OCTAVIA TOURING SPORT, ktorá sa líšila od OCTAVIE maskou chladiča a výkonnejším motorom. Jednotlivé typy boli označované na bočných lištách na blatníkoch a na zadnej časti.

feliciaV roku 1961 došlo k ďalšej modernizácii, pri ktorej karoséria zostala takmer bez zmien - pribudli len krídelká na zadných blatníkoch a veko nádrže sa presunulo na bok zadného blatníka, kde bolo ukryté pod výklopné dvierka. S krídelkami sa mierne zmenili aj zadné svetlá. Všetky vozidlá dostali jednotné rebrovanie prednej masky. Najviac sa zmenil motor: zvýšila sa kompresia a s ňou aj výkon a krútiaci moment. Mierne sa zmenila aj konštrukcia spojky a kardanového hriadeľa.

Najvýkonnejšími typmi boli OCTAVIA TOURING SPORT 1200 a FELICIA SUPER - tieto vozidlá mali odvodený motor z OCTAVIE SUPER, avšak s vyššou kompresiou a dvomi karburátormi. Výroba radu OCTAVIA a FELICIA skončila v roku 1964.

combiVýroba sa rozšírila aj o modelový rad COMBI, ktorý sa stal tak obľúbený, že jeho výroba pokračovala aj po zavedení vozidiel ŠKODA 1000 MB a ŠKODA 100 MB. Verzia COMBI mala podvozok zhodný s vozidlom OCTAVIA SUPER, posilnené bolo však listové pero na zadnej náprave. V roku 1970 dostala verzia COMBI motor s vyššou kompresiou, zmenami prešla aj prístrojová doska - zo Š 1000 MB, predná maska bola zhranatená, zmizli krídelká na zadných blatníkoch a zadné svetlá boli vymenené za typ zo Š 100.
Výroba trvala od roku 1961 až do roku 1971.

Veľmi populárne a aj v zahraničí veľmi žiadané boli vozidlá FELICIA. Vyrábali sa s pevnou laminátovou strechou a plátennou strechou. Obidve strechy boli zámenné.


Výroba

Výroba automobilov Š 440 začala v Mladej Boleslavi v roku 1954 a po zmene na vozidlá OCTAVIA trvala zhruba 10 rokov. Potom pokračovala už len v pobočných závodoch a do ukončenia výroby v roku 1971 len v automobilke v Kvasinách.

octaviaV roku 1962 sa vozidiel OCTAVIA vyrábalo v Mladej Boleslavi najviac - 50150, v pobočných závodoch ďalších 6005 týchto áut ako modifikácií. Denná výroba vtedy predstavovala okolo 200 áut denne. S ohľadom na zavedenie sériovej výroby nových osobných automobilov Š 1000 MB v roku 1964 sa ďalšia výroba vozidiel OCTAVIA znížila.

octaviaOsobných automobilov Š 440 až Š OCTAVIA sa v mladoboleslavskej automobilke vyrobilo 317 tisíc áut a v pobočných závodoch za to isté obdobie ďalších 65 tisíc. Do ukončenia výroby vozidiel OCTAVIA COMBI v roku 1971 sa vyrobilo celkovo okolo 400 tisíc týchto automobilov a ich aplikácií.

Technické údaje

Škoda 440 Škoda 445 Škoda 450
objem motora: 1089 cm3 1221 cm3 1089 cm3
krútiaci moment: 68,6 Nm pri 2800 ot./min 84,3 Nm pri 2500 ot./min 74,5 Nm pri 3500 ot./min
výkon: 29,42 kW pri 4200 ot./min 33,09 kW pri 4200 ot./min 36,80 kW pri 5500 ot./min
vŕtanie: 68 mm 72 68
zdvih: 75 mm 75 75
kompresný pomer: 7,1:1 7,1:1 8,4:1
karburátor: 32 SOP 32 SOP 2 x 32 SOP
maximálna rýchlosť: 110 km/h 115 km/h 130 km/h
spotreba: 7,7 l /100 km 8 l /100 km 9 l /100 km
Ďalšie typy:
Octavia Octavia Super Felicia Octavia TS Octavia TS Felicia Super
objem motora: 1089 cm3 1221 cm3 1089 cm3 1221 cm3 1220 cm3
krútiaci moment: 0,686 Nm pri 2800 ot./min 0,843 Nm pri 2500 ot./min 0,745 Nm pri 3500 ot./min 0,745 Nm pri 3500 ot./min 0,862 Nm pri 3500 ot./min
výkon: 29,42 kW pri 4200 ot./min 33,09 kW pri 4200 ot./min 36,80 kW pri 5500 ot./min 36,80 kW pri 5500 ot./min 40,45 kW pri 5100 ot./min
vŕtanie: 68 mm 72 68 72 72
zdvih: 75 mm 75 75 75 75
kompresný pomer: 7,1:1 7,1:1 8,4:1 8,4:1 8,4:1
karburátor: 32 SOP 32 SOP 2 x 32 SOP 2 x 32 SOP b 2 x 32 SOP c
maximálna rýchlosť: 110 km/h 115 km/h 130 km/h 130 km/h 135 km/h
spotreba: 7,7 l /100 km 8 l /100 km 9 l /100 km 9 l /100 km 9,5 l /100 km

Radenie: od Octavie (a Felicie) vyššie - pákou len pod volantom.

Pérovanie: od roku 1961: vpredu vinuté pružiny, vzadu listové pero s progresívnym účinkom.

Tlmiče: kvapalinové teleskopické.

Pneumatiky: od roku 1961: 5,90 - 15

Ráfiky: od roku 1961: 4 x 15

ask banner forum

 

 

Reklama

 

imgres1

logonove1

valachovic 120x90.jpg

autofolie zuzi logo

gif20180x180oktober202012

auto123 logo