História Škodovky: Od Slávie po Superb

Písal sa rok 1895, keď dvaja Václavovia - Laurin a Klement - začali písať históriu jednej z najúspešnejších českých značiek - históriu Škodovky. Obaja boli veľkými fanúšikmi technických noviniek a nadšencami pre bicykle, ktoré boli v tom období mimoriadne populárne.

Zdroj: www.skoda-auto.com

Spojením týchto dvoch aspektov nemohlo vzniknúť nič iné ako motocykel, ktorý títo dvaja páni patrioticky pomenovali Slávia. Stal sa hitom, rovnako ako ďalšie modely, ktoré Laurin a Klement navrhli. V roku 1899 začali motocykle vyrábať sériovo a americký sen na český spôsob sa začal.

Extinct fires still smoldering and all understood how important it is not to stop all well aware that the zithromax side effects are no longer afraid, and Zithromax cope with inflammation as vsegoda happened under similar conditions.


1900 - Začína sa éra motocyklov


Laurin a Klement vyťažili maximum z popularity bicyklov v danom období. Keď bicykel opatrili motorom, stali sa takmer okamžite hitom a to nielen v Čechách. Modely, ktorých výkon bol rádovo 1,25 až 1,75 koňov exportovali napríklad aj do Anglicka. Do roku 1909 vyrobili takmer 4000 kusov, čo je skutočne ohromujúce číslo.

1905 - Prvý automobil - Voiturette


Po úspechu vo sfére motocyklov sa Laurin a Klement rovnako úspešne vrhli do automobilového priemyslu. Ich prvý automobil Voiturette sa stal hitom po celej Európe. Vďaka inovatívnemu prístupu a znalostiam sa tím Laurina a Klementa stal pojmom v medzinárodnom kontexte.

Zdroj: www.skoda-auto.com

1910 - Model S - definitívny úspech na zahraničnom trhu

Klementovým cieľom bolo vyvinúť automobil pre masy - auto, ktoré bude dostupné čo najširšiemu okruhu zákazníkov. S touto ambíciou uviedla automobilka v apríli 1911 model S - štvorvalec s objemom 1771 cm3 a výkonom 14 konských síl. S týmto modelom Laurin a Klement prerazili napríklad aj na ruskom trhu.

1915 - Model M - luxusný ale účelný


Modelom M Laurin a Klement prerazili aj v triede luxusných automobilov. Štvorvalec s objemom 4713 cm3 a výkonom 50 konských síl po prvý raz ponúkol elektrický štartér či oceľové disky kolies.

Zdroj: www.skoda-auto.com

1925 - Modely 100 a 110 - špičková kvalita v strednej triede

Model 100 bol na trh uvedený v roku 1923. Stovka a jej nasledovníčky sa tešili povesti naozaj mimoriadne kvalitných automobilov strednej triedy.

1930 - Model 860


Na pražskom autosalóne v roku 1929 predstavila Škoda kompletne nový rad automobilov a medzi nimi aj model 860 - osemvalec s výkonom 80 konských síl, ktorý svojím vzhľadom aj technickým riešením zaujal nielen širokú verejnosť, ale tiež profesionálov z automobilovej branže.

Zdroj: www.skoda-auto.com

1935 - Zrod legendy menom Popular

Automobil, ktorý sa stal v 30-tych rokoch legendou, vážil len 650 kilogramov. Dokázal vyvinúť rýchlosť až 80 km v hodine a spotreboval 7,5 litrov paliva na 100 kilometrov. Jeho cena bola na danú dobu tiež senzačná - necelých 18 tisíc korún.

1940 - Modely 254 a 265


Škodovka sa neobmedzila len na segment osobných automobilov. Práve v období druhej svetovej vojny, kedy výrazne vzrástol dopyt po malých dodávkach a ľahkých nákladných automobiloch, prišla s modelmi 254 a 265. Za necelé tri roky vyrobila viac ako 2,5 tisíc týchto užitočných pomocníkov.

Zdroj: www.skoda-auto.com

1945 - Tudor sa dostal až do Austrálie

Prvý povojnový model Škodovky mal všetko, čo doba vyžadovala. Priamo nadväzoval na doteraz najpopulárnejší typ Popular, bol však robustnejší, luxusnejší a majiteľom dával dokonalú možnosť zabudnúť na útrapy vojny. Stal sa veľmi populárnym exportným artiklom po celom svete, ďalekú Austráliu nevynímajúc.

1950 - Škoda 1200


Tento model znamenal pre Škodovku skutočný prevrat. Štvordverový sedan s kapacitou motora 1221 cm3 a výkonom 36 konských síl sa sériovo vyrábal od roku 1952 a dožil sa aj veľkého množstva modifikácií - od pick upu, cez malú dodávku až po minivan.

Zdroj: www.skoda-auto.com

1955 - Škoda 440 Spartak

Hoci oficiálny názov tohto modelu bol Škoda 440, nikto ho nenazval inak ako Spartak. Škodovka ho uviedla na trh v roku 1954. Išlo o automobil s objemom 1089 cm3 a výkonom 40 konských síl.

1960 - Éra Octavie a Felicie


Na začiatku 60-tych rokov dostali modely Škodovky Škoda 440 a 450 nový modernejší face-lift. Stali sa aerodynamickejšími s modernými líniami a boli uvedené pod značkami Octavia a Felícia.

Zdroj: www.skoda-auto.com

1965 - Prichádza legendárna embéčka

Legendárne ľudové vozítko Škoda 1000 MB sa na trhu objavila v roku 1964. Tento štvorvalec mal objem motora len 988 cm3 a výkon 45 koní. Na dlhé obdobie embéčky zaplavili naše cesty a stali sa jedným z najtrvalejších účastníkov cestnej premávky. Počas výroby sa dočkali tiež viacerých modifikácií.

1970 - Škoda 100/110


Dôkazom nadčasovosti embéčky bol aj fakt, že až do príchodu ďalšieho legendárneho modelu Škody 120 sa jej podoba len zľahka upravovala a vylepšovala. Práve tak sa na trhu objavili začiatkom 70-tych rokov Škoda 100 a následne 110.

Zdroj: www.skoda-auto.com

1975 - 120-ka na scéne

Ešte dnes ich vídavame na cestách. A nie málo. 120-ka prezentovaná v roku 1976 na veľtrhu v Brne znamenala pre Škodu skutočnú revolúciu. Nový vzhľad, nový interiér a nezabudnuteľný „kufor" vpredu z neho urobili vytúžený automobil väčšiny rodín vo vtedajšom Československu.

1985 - Prichádza Škoda Favorit


Po desaťročí zmien a modifikácií 120-tky prišla Škodovka s celkom novým modelom, ktorý opäť predstavila na Brnenskom veľtrhu - so Škodou Favorit. Bolo na prvý pohľad jasné, že ide o úplne nový koncept. Ten vyšiel z pera legendárneho talianskeho dizajnéra Bertoneho.

Zdroj: www.skoda-auto.com

1990 - Nová Felicia

Keď sa v roku 1991 Škodovka stala časťou nemeckého koncernu VW, vývoj novej Škody Felície sa stal prvým spoločným projektom, ktorý na trh úspešne uviedli v roku 1994.

1995 - Fabia pre masy


Novým modelom automobilu nižšej strednej triedy sa stala na sklonku 20-teho storočia Fábia. Kompaktné mestské vozítko, ktoré sa výborne ujalo na európskom trhu. Škoda ich v rokoch 1997 až 2000 vyrobila viac ako 4000 kusov.

Zdroj: www.skoda-auto.com

2000 - Superb na scéne

Po úspechoch v týchto segmentoch sa Škoda podujala na neľahký krok - preraziť tiež v segmente luxusných limuzín. A tak prišiel na scénu Superb - prémiová značka pre náročných zákazníkov. Podarilo sa? To už posúďte sami.

ask banner forum

 

 

Reklama

 

imgres1

logonove1

valachovic 120x90.jpg

autofolie zuzi logo

gif20180x180oktober202012

auto123 logo