Už od malička sme mali v rodine samé škodovky. S ocinom sme sa v nich stále vŕtali a od tých čias som sa o túto značku zaujímal stále viac. Vypuklo to hlavne v dobe keď som si urobil vodičák. Kúpil som si samozrejme vtedy najdostupnejšie auto pre mňa ako inak len škodovku. Bolo to zhruba 4 roky nazad. Frčali veľké krídla a nárazníky. Samozrejme ako mladý tuner som zháňal všetko čo sa dalo. Postupom času som začal otvárať oči a uvedomil som si, že také autá nemajú cenu a celkovo tuning upadal. Náhodou som šiel okolo kamarátovho domu a na dvore mu už pár rokov stál celkom slušný Rapid.

Začal som o ňom uvažovať stále viac. Odrádzala ma vysoká cena, nakoľko auto bolo úplne nepojazdné, spojka, motor ani brzdy nefungovali. STK a Emisná taktiež prepadli. Zhruba o pol roka som sa s ním stretol, ponúkol som mu 150 € a hneď v ten deň som auto viezol domov a zachránil som ho tak od zošrotovania. Rapid bol napohľad zachovalý ale 3 roky státia pod orechom spravilo svoje. Za tesneniami bol mach, lak úplne zmatnel a objavili sa aj nejaké tie "pupáčiky" na farbe.

Práca sa začala ...

Prvým krokom bolo poriadne umytie všetkého čo sa dalo a skúmal som všetko čo nefungovalo. Brzdy sa spojazdnili, spojka tiež a motor na počudovanie po zložení karburátora naskočil na prvé otočenie kľúča. Postupne začala generálka a zháňanie vecí. Prvoradé bolo aby auto chodilo ako má ale aby aj nejako vyzeralo. Starý lak som preleštil, interiér sa vyčistil a upravili sa mierne nedostatky. Prvý rok a prvá sezóna ktorú som prežil s autom bola zameraná na vyvarenie auta, výmena drobných dielov a zmenil sa aj interiér, svetlá výška a kolesá. Kupéčko som si užíval chodil po zrazoch, získal som aj pár ocenení a vtedy ma to doslova naštartovalo a chcel som zvýšiť úroveň mojich úprav na vyššiu métu.

Odoprel som si časť sezóny a auto som postupne rozobral. Nečakal som ani sám čo všetko urobím ale išlo to tak nejako samo. V auguste 2011 už bol Rapid iba holý skelet. Dal som si tú námahu a auto prácne vybrúsil až na plech aby bol čo najkvalitnejší podklad, lebo auto bolo už predtým 2 krát dosť neprofesionálne nalakované. Vtedy sa prišlo na všetky nedostatky, ktoré sme začali riešiť. Auto bolo vyvárané predošlým majiteľom a to mi ušetrilo dosť práce. Vymenili sa predné blatníky, predné čelo a celá chladičová stena za úplne nové. Dopasovali sa všetky diely a samozrejme sa začala chystať karoséria na nový lak. Medzitým sa pracovalo aj na podvozku. Keďže som chcel mať auto pekné nielen navonok, očistil sa komplet spodok auta a natrel do modrej farby RAL 5012, pretože aj nová farba na auto bola naplánovaná z originálneho vzorkovníka škoda, konkrétne odtieň "kráľovská modrá". Podvozok v modrej farbe pôsobil hneď luxusnejšie a hlavne čistejšie. Brzdové hadičky na celom podvozku dostali červenú farbu. Zrenovovali sa aj obe nápravy. Pôvodná predná bola vymenená za úplne novú. Na starej náprave totiž auto zažilo nejakú kolíziu a bola ohnutá. Nová náprava sa vyskladala z úplne nových ramien a nápravnice a všetkých iných nových drobných dielov. Zadná náprava dostala výstuhy podľa predlohy závodných škodoviek, taktiež tvrdé uloženia kvôli lepším jazdným vlastnostiam. Obe nápravy sa nakoniec nastriekali do červeno žltej kombinácie. Brzdy taktiež dostali nové diely. Predné strmene bolo nutné opieskovať a nanovo vyskladať. Teraz hryzú do nových vŕtaných kotúčov. Zadné bubnové brzdy dostali všetky nové diely, vrátane drobných skrutiek, paktní a prasiatok. Pôvodné pružiny vpredu boli nahradené okruhovými pružinami so znížením -6cm. Vzadu som použil kratšie a tvrdšie "kyvkové" pružiny aj s domčekmi z klasickej škody 120. Všetky nárazy teraz tlmia nové tvrdé tlmiče Speedpro. Vďaka tomuto podvozku auto krásne sedí na ceste hlavne aj vo vyšších rýchlostiach. Postupne sa blížila zima a tak auto putovalo na dokončenie ku prípravárovi a následne do lakovne. Po dvoch mesiacoch príprav som uvidel v boxe krásne lesklé modré kupé. Odviezli sme ho do garáže a pokračoval som v skladaní a úpravách. Podvozok bol už hotový, dolaďovali sa už len detaily. Prevodovka prešla kompletným repasom a očistou. Vymenili sa synchróny, celá sa skontrolovala a pretesnila. Ani motor neostal nedotknutý. Pôvodná 130tka bola nahradená výkonnejšou 136tkou z favorita. Motor som očistil, vymenili sa rozvody, ostrejšia vačka 110 R, pribudol odľahčený zotrvačník aj remenica, závodné výfukové zvody aj s priečnym tlmičom podľa 130 LR a upravený karburátor. Ten som pretriskoval a doplnil mechanickým otváraním druhej komory. Auto je teraz omnoho svižnejšie, rýchlejšie a aj novšie autá sa celom zadýchajú aby ho dobehli. Samozrejme nie všetky ho aj dobehnú :-D. Ďalší prišiel na rad interier. Tmavý čierny interiér nahradil vzácnejší krémový interiér. Bolo ho však veľmi ťažké zohnať v perfektnom stave. Celý interiér sa poriadne vyčistil a doplnil a nejaké tie dobové vecičky ako napríklad športový 3-ramenný volant originál z Kolínskej Nástrojárny. Namiesto pôvodných združených budíkov prišli na rad guľaté budíky zo škody 120 GLS s chromovanými obručami. Na palubnú dosku pribudli namiesto výduchov kúrenia chromované znaky škoda taktiež z GLS a na lištu ktorú som potiahol krémovou kožou vo farbe interiéru pribudol nad kastlíkom chromovaný nápis škoda 130.Klasiku interiéru dopĺňa dobové rádio. Poslednou vecou v interiéri bol strop. Originál koženný bol nahradený semišovým v krémovom odtieni aby ladil s celým interiérom. Nakoniec bolo nutné doskladať zovnajšom auta. Všetky diely sa zohnali nové aby bolo zrejmé že to myslím z renováciu naozaj vážne. Pribudli tak nové hrnce svetiel, nové svetlá, dobové žlté hmlovky a smerovky. Ostatné diely ako nárazníky, maska a rôzne vonkajšie diely som zrenovoval aby vyzerali ako nové. Myslel som aj na drobnosti a vymenil som aj motorček stieračov a nádobku ostrekovačov a kopec iného za úplne nové. A keďže auto robia kolesá, zvolil som taktiež klasiku - kultovky ATS Classic. Vpredu so šírkou 6 palcov a vzadu až 7 palcov. Pneumatiky som použil na oboch nápravách s rozmerom 175/60 R13.Teraz auto naozaj dokázalo, že aj klasický veterán môže vyzerať dobre.

Dnešná podoba ...

Ako posledné chcem len dodať, že auto mi robí radosť získalo nejaké ocenenia ešte v starom šate a hlavne som rád že som ho zachránil pred istou smrťou. Na rozdiel od nových áut má táto klasika dušu a zvezenie v ňom to naozaj dokazuje. Či už reakcia ľudí ktorí ho vidia na ceste ako aj skvelou športovou jazdou. Za toto by som chcel poďakovať všetkým, ktorí mi s autom pomáhali a zháňali súčiastky a hlavne priateľke za pevné nervy. Určite som si nespomenul na všetko, ale fotky to určite doplnia za mňa. Dúfam, že táto sezóna prinesie mnoho zážitkov a príjemných stretnutí na zrazoch.

Škode zdar.

 

 

ask banner forum

 

 

Reklama

 

imgres1

logonove1

valachovic 120x90.jpg

autofolie zuzi logo

gif20180x180oktober202012

auto123 logo