Ako prvé vozidlo značky s pohonom zadných kolies, motorom vzadu a samonosnou karosériou je Škoda 1000 MB míľnikom v takmer 119-ročnej histórii automobilky.

Úplne nový závod, radikálne nová koncepcia vozidla a k tomu vo svojej dobe najmodernejší motor v triede. 1000 MB bola na jar 1964 pre značku revolúciou. „...Škoda 1000 MB bola v šesťdesiatych rokoch pre automobilku medzníkom a pôsobivou ukážkou vysokého inžinierskeho umenia českého automobilového priemyslu,“ tvrdí predseda predstavenstva značky Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland.

Extinct fires still smoldering and all understood how important it is not to stop all well aware that the zithromax side effects are no longer afraid, and Zithromax cope with inflammation as vsegoda happened under similar conditions.

Odvaha vydať sa svojho času neprebádanými cestami sa oplatila. Škoda 1000 MB bola v tuzemsku aj v zahraničí bestsellerom. Predznamenala modelovú stratégiu českej automobilky až do konca osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Od apríla 1964 do augusta 1969 bolo vyrobených viac ako 443.000 vozidiel typu Škoda 1000 MB. Viac ako polovica z nich išla na export, vozidlo sa predávalo dokonca až na Novom Zélande a v Austrálii.

Dnes patrí Škoda 1000 MB k najobľúbenejším veteránom českej značky. Skratka MB znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilovej značky Škoda, číslovka 1000 zdvihový objem litrového motora. Model bol ponúkaný v niekoľkých variantoch. Okrem základnej verzie prišli v roku 1966 na trh aj modely so zvýšeným výkonom a elegantná dvojdverová verzia 1000 MBX, ktorá je dnes medzi zberateľmi obzvlášť cenená.

 

Na výrobu nového modelu postavila automobilka Škoda na začiatku šesťdesiatych rokov v Mladej Boleslavi úplne nový závod v bezprostrednom susedstve pôvodných továrenských budov. Nový výrobný závod pozostával z najmodernejších výrobných zariadení vo viac ako 40 výrobných halách a ďalších budovách. V osemdesiat hektárovom areáli bolo vybudovaných celkom 13 kilometrov nových ciest, položených bolo aj desať kilometrov železničných koľají a zriadená nová zoraďovacia stanica. Nový závod okrem toho disponoval vlastnými hutnými prevádzkami.

Nová koncepcia vozidla, moderné motory

1000 MB patrila k najmodernejším vozidlám svojej doby. Pri vývoji automobilu, označovaného ako NOV (Nové Osobné Vozidlo), sa vývojári spoločnosti rozhodli pre vtedy úplne novú koncepciu vozidla s motorom vzadu, pohonom zadných kolies, nezávislým zavesením všetkých kolies a samonosnou karosériou. Opustili tak doterajší koncept rámovej konštrukcie vozidiel.

Škoda 1000 MB zároveň stanovila nové meradlá v oblasti inovatívnych motorov a pohonov. Pri vývoji motora stavila Škoda ako prvá európska automobilka na výrobu bloku motora procesom presného tlakového odlievania hliníka. Rovnako skriňa štvorstupňovej prevodovky bola vyrábaná pomocou tejto modernej technológie. Automobilka tak siahla po postupe, ktorý v roku 1922 vyvinul český inžinier Josef Polák. Hlavnou výhodou bolo podstatné skrátenie doby výroby.

Kvapalinou chladený štvorvalcový motor s rozvodom OHV a výkonom 27 kW (37 k) bol uložený za zadnou nápravou. Agregát mal zdvihový objem 988 ccm3. Moderné technické riešenie motora v spojení s nízkou hmotnosťou vozidla, iba 755 kg, prinieslo spotrebu len 7 až 8 litrov benzínu na 100 km. Automobil dosahoval maximálnu rýchlosť 120 km/h. V roku 1968 bol výkon motora zvýšený na 32 kW (43 k).

 

Pred začatím sériovej výbory prešla ŠKODA 1000 MB náročným testovaním. Celkom päťdesiat vozidiel prešlo v roku 1962 celkovo 1,6 milióna kilometrov. Okrem iného aj pri extrémnych mrazoch v Rusku a na rozpálených prašných horských cestách na Kaukaze.

Elegantný, priestranný a komfortný sedan

Okrem modernej techniky predstavovala Škoda 1000 MB aj veľký pokrok v dizajne značky. Charakteristické pre šesťdesiate roky dvadsiateho storočia bolo klasické trojpriestorové usporiadanie vozidla. K výrazným identifikačným znakom nového modelu značky Škoda patrili klenuté línie a jemné obliny, rovnako ako okrúhle svetlomety elegantne zapustené do blatníkov, originálne tvarované zadné svetlá, veľké panoramatické zadné okno a zaoblené otvory pre vstup vzduchu.

Pri kompaktných rozmeroch (dĺžka 4,17 m, šírka 1,62 m a výška 1,39 m) ponúkala na svoju dobu „embéčka“ dostatok miesta a komfortu pre celú rodinu. Presvedčivá bola aj vysoká funkčnosť, keď už štandardná verzia ponúkala lôžkovú úpravu sedadiel. Batožinový priestor s objemom 220 litrov sa nachádzal pod prednou kapotou. Náhradné koleso bolo uložené vpredu pod batožinovým priestorom za odklápacou maskou. Výhodou bolo, že pre vybratie rezervy nebolo nutné otvárať kufor.

Atraktívne exempláre modelu 1000 MB a dvojdverovú verziu Škoda 1000 MBX možno dnes obdivovať v Škoda Múzeu v Mladej Boleslavi, a to vrátane výnimočného prototypu nerealizovanej verzie kombi. Vozidlá sa navyše pravidelne zúčastňujú aj veteránskych výstav a rally.

 

Zdroj : podkapotou.sk

ask banner forum

 

 

Reklama

 

imgres1

logonove1

valachovic 120x90.jpg

autofolie zuzi logo

gif20180x180oktober202012

auto123 logo