Od Laurin & Klement ke Škoda Auto

Viac ako storočná história mladoboleslavskej automobilky je spätá s dejinami nielen československého, slovenského, ale aj svetového automobilizmu. Teraz je Škoda opäť, po rokoch politicky vynútené stagnácie, na vrchole a znak s okrídleným šípom znovu poznajú ľudia po celom svete. Za celú bohatú históriu značky vycestovala z Mladej Boleslavi celý rad zaujímavých automobilov, ktoré mnohokrát zaujali laickú verejnosť svojím vzhľadom a praktickosťou aj odborníkmi svoju originálnu konštrukcií a technickou vyspelosťou

Václav klement a Václav Laurin

Extinct fires still smoldering and all understood how important it is not to stop all well aware that the zithromax side effects are no longer afraid, and Zithromax cope with inflammation as vsegoda happened under similar conditions.

V lete 1894 sa pokazilo mladoboleslavskému kníhkupci Václavovi Klementovi (1865 - 1930) jeho bicykel, poslal ho teda na reklamáciu nemeckej firme s česky písaným listom, ten sa mu však vzápätí vrátil späť s nemecky pripísanú vetou, že chce - je odpoveď, nech píše vo zrozumiteľnom jazyku. Klement im neodpovedal. Mechanik Václav Laurin (1868 - 1938) sa práve rozišiel so svojím spoločníkom s ktorým v Turnove vyrábal bicykle a chcel skúsiť to isté v Mladej Boleslavi. Obával sa ale skúseného tamojšieho obchodníka o ktorom sa hovorilo, že chce skúsiť podnikať v rovnakom odbore. Obaja páni sa čoskoro stretli a dohodli sa na vzniku firmy Laurin & Klement. Obaja bez riadneho vzdelania, zato plní odvahy, usilovnosť a dôvery v seba a svoje schopnosti. V roku 1895 začali v prenajatej dielničke o 120 m2 opravovať a čoskoro vyrábať bicykle. Podnikanie išlo výborne a tak bola v roku 1898 postavená malá továreň.
V tom istom roku si Klement priviezol z Paríža malú motocykletu Werner, ktorú sa obaja nadšenci snažili prekonštruované. Pochopili, že chybou je vtesnať motor do rámu, že naopak musí okolo motora postaviť rám. Nespoľahlivé zapaľovania nahradili elektromagnetickým (za pomoci korešpondencia s Robertom Boschom). v roku 1899 ponúkala továreň dva typy motorových dvojkoliek, ako sa vtedy hovorilo motorkám, ktoré úspešne vyvážala do Nemecka a Veľkej Británie. Motocykle Slavie sa licenčne vyrábali dokonca aj vo Francúzsku a Nemecku (tam je vyrábala firma, ktorá nevyhovela Klementovej slovensky písané reklamáciu). Po skúsenostiach a športových úspechoch motocyklov, sa firma Laurin & Klement predstavila v roku 1905 verejnosti s prvým automobilom, či skôr vozidlom, nazvaným Voituretta, ktorá sa hneď stáva predajným úspechom. Tento malý automobil mal všetky vtedajšie moderné konštrukčné prvky, ako bol kvapalinou chladený štvortaktný dvojvalcový motor (1005 cm3, 5,2 kW), manuálna prevodovka (3 + Z), pérovanie listovými perami a pohon zadných kolies najprv reťazou ao rok neskôr kĺbovým hriadeľom.

Firma L & K zavádza výrobu športových vozidiel, ktoré dobývajú slávu po celom svete. Hoci sa Voituretta v rôznych modifikáciách nepredalo pravdepodobne viac ako 500 kusov, továreň sa úspešne rozvíja. Už v nasledujúcom roku bol predstavený štvormiestne typ B. Prvý štvorvalec sa objavil v typu D (1906). Laurinky jazdili okrem iného na Novom Zélande, v Japonsku, Rusku, Nemecku, Anglicku, Mexiku. V roku 1907 bola zrušená výroba motocyklov, firmy sa zmenila na akciovú spoločnosť a došlo Kr OZŠÍRENIE závodu. Tajomstvo úspechu sa skrývali okrem iného aj v úspešnom účinkovaní na pretekoch a súťažiach. V roku 1910 bola firma najväčšou automobilkou v rakúsko - uhorskej monarchii. O dva roky neskôr bola k firme pripojená liberecká automobilka RAF, firma tým získala licenciu na výrobu zložitých šoupátkových motorov typu Knight. Okrem osobných automobilov vyrábala firma L & K autobusy, nákladné automobily, motorové pluhy aj stacionárne motory.

 


L & K Voituretta A
(1905)

L & K  B
(1906)

L & K Voituretta B2
(1907)

L & K  SE
(1913)

L & K  RK
(1913)

L & K  MH
(1920)

Po skončení prvej svetovej vojny, ktorá značne obmedzila výrobu (vyrábali sa len vojenské sanitky, nákladné autá a zvyšnú kapacitu pokrývala zbrojný výroba), bola všetky obchodné styky pretrhané, krajiny kam pred vojnou smerovala väčšina výrobkov boli vojnou vyčerpané. Zložité obdobie pomohli preklenúť motorové pluhy Excelsior, ktoré vyhrávali súťaže v Európe a vyvážali sa tak okrem Francúzska aj do Alžírska, či Južnej Ameriky. Na plné obrátky bežala aj ich licenčná výroba v Rakúsku. Dobre sa predávali aj nákladné autá a autobusy. Rozbehla sa výroba leteckých dvanásťvalca Lorraine - Dietrich na základe zakúpenej licencie. Hlavný výrobný program - osobné automobily - však stagnoval a veľké luxusné typy S a M ťažko hľadajú zákazníkov. Navrch v tomto segmente majú konkurenti Praga a Tatra s malými a lacnými automobilmi. Požiar v júni 1924 bol asi posledným impulzom, ktorý presvedčil pánov Laurina a Klementa na predaj firmy najväčšiemu československému strojírenskému koncernu. Firma Laurin & Klement v nasledujúcom roku prechádza pod koncern Škodových závodov v Plzni (samostatná činnosť od 1869, výroba napr lokomotívy, mostné konštrukcie, zbrane, parné vozy Sentinel ...) a 20. júla 1925 firma získava meno "Škoda".

Došlo k celkovej modernizácii výrobných priestorov, okrem iného nová karosáreň a hala mechaniky. Bolo rozhodnuté o veľkosériovo stratégiu a typizáciu výrobkov. Vozne navrhnuté pred rokom 1925 niesli na chladičoch označenie Škoda aj L & K. Typové označenie sa zmenila na číselná. Nové unifikované typy 4R a 6R však na trhu neuspeli. V januári 1930 dochádza opäť k premenovaniu na "Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel (ASAP)", ktoré sa po odznení svetovej hospodárskej krízy opäť podarilo uspieť na medzinárodnom automobilovom trhu tzv jednotnú radom typov Škoda 422 a 420 Ton, 430, 645/650, 633/637, a 860 (prvé číslo udáva počet valcov a nasledujúce dvojčíslie výkon v koňoch). Základom konštrukcie bol ľahký tuhý centrálnej rám vpredu vidlicový na motor, na ktorom spočívala karosérie. Značka L & K sa naposledy objavuje na chladiči nákladného vozidla typu 505 roku 1933. Koniec tridsiatych rokov je pre továreň úspešný - výroba Popular, Rapid, Favorit a Superbov ide na plné obrátky. V roku 1937 bolo vyrobených takmer 7000 vozov (cez 50% ich išlo na export) a automobilka sa tak stala českou jednotkou. Dobrou reklamou bolo veľa úspešne absolvovaných medzinárodných pretekov a veľké výpravy (napríklad cesta manželov Škulinových Afrikou, cestovanie FA Elstnera po Mexiku a Argentíne).

Všetko prerušila druhá svetová vojna, ktorá narušila civilné program a výrobu zamerala plne na vojenské potreby. Rok 1939 až 1945. Smutná kapitola v histórii firmy, keď sa Škoda stala súčasťou nemeckého koncernu Hermann - Göring - Werke a musela sa plne orientovať na vojnovú výrobu. Vedľa prípravy rôznych súčasťou zbraní sa v Mladej Boleslavi vyrábali počas vojny najmä rôzne druhy terénnych vozidiel, ako napríklad ťažké ťahače RSO (návrh Ferdinand Porche).


Š Rapid
(1935)

Š Popular MC
(1936)

Š Favorit 938
(1937)

Š 440
(1954)

Š Felicia
(1959)

Š 1000 MB
(1964)

Na samom konci vojny (9. 5. 1945) sa nad továrňou prehnalo deväť lietadiel bez výsostných znakov a ich bomby neomylne zasiahli mesto a najviac zničili práve automobilku. Napriek tomu bol už na konci júna vyrobený prvý "mierový" automobil. Zdá sa, že automobilku a celý český priemysel čaká nový rozkvet. Avšak skúsenosti vojny otvárajú cestu k znárodneniu a politickému plánovanie hospodárstva a zmene názvu továrne na "Automobilové závody, národný podnik, Mladá Boleslav (AZNP)" (1946). Rezortné ministerstvo povolilo vyrábať len Škodu 1101, jej výroba sa pomaly rozbieha aj v novo pričlenených závodoch v Kvasinách (roadstery) a Vrchlabí (sanitky). Nasledoval typ 1102, ktorý bol v roku 1952 nahradený Škodou 1200. V Mladej Boleslavi sa prechodne vyrábali aj Tatra 600 a 805 (v Koprivnická továrni došlo k rozšíreniu zbrojnej výroby). Drvivá väčšina produkcie bola určená na vývoz (napr. roadsterov 1101 bolo vyrobených 1886, doma zostali len 3, štvormiestne verzií zostalo 53 z 3553!). Škoda napáchané centrálnym plánovaním sa komunistická vláda snažila napraviť menovú reformou - okrádaním obyčajných ľudí v roku 1953.

Kvalitné automobil bol vítaným zdrojom potrebným devíz, preto bolo nutné vyvinúť nový typ. V továrni pracovala celý rad schopných konštruktérov a výsledkom ich snahy bola z Š 1102 vychádzajúce Škoda 440 (1954) Spartak a roadster 450 (1957). O niekoľko rokov neskôr došlo k modernizácii, typ Š 440 dostal meno Octavia (1959), Š 445 (1957) meno Octavia super (1959) a roadsteru Š 450 sa začalo hovoriť Felicia (1959). Posledným typom s koncepciou centrálnej rúry bola Octavia combi (1961). Továreň vyvážala do mnohých krajín, zo západnej Európy to bola napríklad Anglicko, Belgicko a Dánsko. V Čile dokonca vznikla linka na kompletizáciu škodoviek.

Prelomom vo výrobe je rok 1964, kedy bola dokončená výstavba nového závodu a rozbieha sa (po veľkom počte skúšok rôznym návrhov s motormi vpredu aj vzadu) veľkosériová výroba automobilu so samonosnou karosériou s motorom vzadu a pohonom zadných kolies - typu 1000 MB, ktorý významne ovplyvnil motorizáciu krajiny. Vozidlo bolo na svoju dobu veľmi moderné a zaslúžené uznanie ho pripravila železná opona. V roku 1969 došlo k drobným úpravám a premenovanie na Škoda 100 a výkonnejšie 110. Nasledujúci rok sa v Kvasinách začalo s výrobou 110 R Coupé. Až do roku 1971 sa súbežne vyrába Octavia combi. Roku 1973 zišiel z montážnej linky prvýkrát v histórii československého automobilového priemyslu miliónty automobil Škoda 1000 MB / 100. Modelová rada 1000 MB, 100/110, 105/120/130 sa, aj cez veľký počet moderných prototypov s talianskym dizajnom a motorom vpredu, ktorých výrobu nedovolila politická moc, po niekoľkých inováciách vyrábala až do roku 1988 v celkovom počte 3,5 milióna vozov. Aj napriek technické nedostatky sa vozy dobre predávali v Anglicku, severských štátoch, Belgicku, Holandsku, Grécku a na Kostarike. Pretekárske verzie 130 RS je jedným z najúspešnejších pretekárskych vozidiel na svete.

Meno "Automobilové závody, odborový podnik" prijala automobilka v roku 1986, teda krátko pred uvedením modelu Favorit (bol predstavený na brnenskom veľtrhu 1987 a vyrábal sa od 1988). Ten znamenal zásadnú zmenu vo výrobnom programe automobilky, ktorá do tej doby vyrábala auto koncepčne vychádzajúcich ešte zo šesťdesiatych rokov. Favorit bol prvý automobil Škoda so samonosnou karosériou a motorom uloženým vpredu s pohonom predných kolies.

 


Š 100 Standard
(1973)

Š 105 / 120
(1976)

Škoda Garde / Rapid
(1983)

Š 130
(1984)

Š Favorit 136
(1988)

Š Forman 135
(1991)

Š Pick - up
(1991)

Po politických zmenách v novembri 1989 začala mladoboleslavská firma hľadať silného zahraničného partnera, ktorý by prostredníctvom svojich skúseností a investícií zabezpečil dlhodobú medzinárodnú konkurencieschopnosť podniku a zvýšil objem výroby. 28. 3. 1991 bola preto zaradená do nemeckého koncernu Volkswagen Group (VW, Audi, Seat, Lamborghini, Bentley, Bugatti). Týmto získala prístup k moderným technológiám. Roku 1991 dostala firma aj nový názov "Škoda, automobilová akciová spoločnosť". To bol začiatok dlhej ťažkej cesty späť na vrchol automobilového sveta. Mená továrne sa zmenilo ešte raz a teraz znie "Škoda Auto". Felicia, uvedená na trh v roku 1995, bola ešte postavená na základu "revolučného Favorita". Aj tak si však získala značnú obľubu najmä vďaka cene a úžitkovej hodnote aj kvalita poskočila míľovými krokmi ku predu. V roku 1994 získala továreň certifikát kvality výroby motorov a ďalších agregátov ISO 2002.

V roku 1995 oslávila firma storočnej výročie založenia otvorením múzea, prvé internetové stránky boli spustené v apríli roku 1996, pred tým boli od decembra dostupné na vnútornej sieti - intranetu. V roku 1996 bol predstavený úplne nový hatchback strednej triedy - Octavia. Už aj náročná západná Európa začala objavovať kvality vozidiel s okrídleným šípom v znaku, však taky dve tretiny produkcie išli na export. Nástupca Felicie - Fabia - sa vyrába od roku 1999, ale zákazníci sa od čoraz populárnejšie Felicie ani v záverečných rokoch neodvrátili, a tak sa tento sympatický automobil vyrábal až do roku 2001. Od roku 2000 sa o webové stránky stará Škoda internet tím. Webová prezentácia patrí k najnavštevovanejším českým stránkam na internete a stihla už pozbierať rad cien, okrem iného aj za aplikáciu Konfigurátor (predtým Auto na želanie). Škoda Superb, nadväzujúca na tradíciu veľkých luxusných limuzín, schádza z výrobných pásov od roku 2002. V prvej polovici roka 2004, po veľkom očakávaní a dlhých diskusií, bola predstavená nová Octavia, vedľa ktorej sa bude ešte nejakú dobu staršie verzie vyrábať.


Š Felicia
(1994)


Š Felicia combi
(1995)

Š Pick - up
(1995)
pro odlišení od nové generace po jejím představení přejmenována na Octavia Tour
Š Octavia
(1996)

Š Fabia
(1999)

Š Fabia  combi
(2000)

Š Octavia RS
(2000)

Š Fabia sedan
(2001)

Š Felicia FUN
(1997)

Š Felicia
(1998)
pro odlišení od nové generace po jejím představení přejmenována na Octavia Tour
Š Octavia combi
(1998)

Š Superb
(2001)

Š Octavia II
(2004)

Š Octavia combi II
(2004)

V roku 2006 Škoda Auto vstúpila modelom Roomster do pre ňu nové, ale na trhu rýchlo rastúce kategórie kompaktných MPV. Dizajn vozidla je odvážny, ale atraktívne. S nástupom nového vedenia koncernu VW sa mení aj jeho filozofia a tak sa môžeme tešiť na odvážnejší mladší dizajn. Ďalším prikladáme zmeny je nová generácia Fabie (2007). Stále sa továreň snaží držať filozofie "za rovnakú cenu ako konkurencia viac autá", tentokrát však už neplatí, že nový model musí mať aj nový podvozok, Fabia II má optimalizovaný osvedčený z predchádzajúcej generácie


Š Roomster
(2006)


Š Fabia
(2007)

ask banner forum

 

 

Reklama

 

imgres1

logonove1

valachovic 120x90.jpg

autofolie zuzi logo

gif20180x180oktober202012

auto123 logo