Keby mali komunisti svojho Jamesa Bonda, určite by ho posadili do tohto auta! Vo vtedajšom socialistickom Československu to bol dizajnérsky a technický zázrak.

 

 

Športová škodovka 110 R Coupé sa začala vyrábať pred 40 rokmi. Nevyrobilo sa ich veľa a do dnešných dní ich prežilo možno zopár stoviek. Nám sa však podarilo nájsť unikátny kus – v perfektnom a úplne pôvodnom stave. Toto auto vyzerá, akoby práve
vyšlo z výrobnej linky.

História Škody 111R Coupé

V škodovkárskom závode Kvasiny ju začali vyrábať v roku 1970 a posledná séria vyšla z výrobnej linky v roku 1980. Za vyše 10 rokov sa vyrobilo 56 702 kusov. Škodovkárske „kupécko“ bolo imidžovou záležitosťou – dvojdverové športové auto vyzeralo ako tie západniarske! Koženkové sedadlá, ostrekovač okien, výkonný motor s objemom 1,1 litra a výkonom
62 koní, auto mohlo ísť až 145 km/h... Asi aj preto väčšina išla na vývoz do Holandska či Anglicka... Dostať sa k nemu v Československej socialistickej republike vôbec nebolo ľahké. Veď auto stálo 78 000 korún, teda o 22 000 viac ako bežná Škoda 100.

Keď vchádzame do garáže automobilového nadšenca Nora Kurčíka vo Veľkom Krtíši, ešte nevieme, čo nás čaká. Vraj má nejakú peknú starú škodovku. Ako však dáva z auta dolu ochrannú plachtu, idú nám von oči z jamôk. Krásna červená športová škodovka ako zo starých filmov
! A keď si ju ohmatávame, náš úžas rastie
- lak je absolútne bez akéhokoľvek kazu a je príjemný na dotyk. Noro začne obiehať okolo auta a vášnivo nás upozorňuje na pôvodné nálepky z predajne, výrobné štítky, originálne tesnenia... „Všetko je originál! Aj pneumatiky mám originál, ale tie som si odložil a jazdím na nových barumkách,“ vysvetľuje.

 

 

Ako nové

Noro je hrdý, že naozaj všetko na jeho aute je pôvodné a funkčné. Výrobný štítok uvádza, že auto bolo vyrobené v roku 1980, má teda presne 30 rokov. Škoda 110 R Coupé sa pritom vyrábala v českom závode Kvasiny od roku 1970 - vtedy prvých pár vozidiel s veľkou pompou predstavili na veľtrhu v Brne. Za 10 rokov ich podľa dostupných údajov vyrobili 56 702 kusov, dodnes ich prežilo zopár stoviek. „Ale dovolím si tvrdiť, že v takomto stave na Slovensku nie je ani jedno, a možno ani v Česku,“ tvrdí sebavedome majiteľ krásneho auta. Väčšina áut je totiž buď v dezolátnom stave, alebo sú prerobené a vyzerajú
ako pôvodné, určite sa na nich nájdu aj neoriginálne diely.

 

 

Vybavil to Colotka

Ako to, že Norova škodovka prežila v takomto nedotknutom stave? „Auto som kúpil v roku 2004 od jedného pána v Nových Zámkoch. Hneď ako som ho videl, ostal som v nemom úžase. Rád som za ňu zaplatil 70 000 korún (2 323,57 €),“ spomína. „Pôvodný majiteľ robil desať rokov osobného šoféra bývalému komunistickému predsedovi vlády Petrovi Colotkovi. Ten vraj priamo telefonoval do značkovej predajne Škoda v Mladej Boleslavi a o týždeň mal jeho šofér auto v garáži. Tam strávilo väčšinu z 25 rokov, počas ktorých bolo u svojho prvého
majiteľa – opatroval ho ako poklad, stále ho mal prikryté dekami. Povedal mi, že s ním jazdil iba málo, dvakrát s ním bol s manželkou v Tatrách,“ opisuje Noro. Preto je na tachometri 30-ročného tátoša krásne číslo
- 38 381 najazdených kilometrov. A škodovka je v stave, akoby iba prednedávnom vyšla z výrobnej linky.

 

 

Dávali mu 10 000 €!

A akú má dnes hodnotu toto „kupéčko“? „Pred pár rokmi som si dal len tak inzerát, nech sa dozviem, ako by si ju fajnšmekri cenili. Bol tu pán priamo z vedenia škodovky v Mladej Boleslavi a núkal mi za ňu 220 000 korún (7 300 €). Ďalší záujemca, bohatý zberateľ áut z Opavy, mi núkal dokonca 300 000 korún (takmer 10 000 €). Ale ja ju nedám. To auto milujem - má krásny tvar, ktorý sa úplne vymyká všetkému, čo sa inak za socializmu u nás vyrábalo,“ dodáva hrdý majiteľ.

Ako sa v ňom ide?

Norovu Škodu 110 R Coupé sme skúšali na kľukatých cestách v okolí Veľkého Krtíša. Interiér
je priestranný, polohovateľné sedačky sú pohodlné a všetko vypĺňa retro vôňa koženky a plastu. Samozrejme, chod nie je tichý - prácu motora vnútri
počuť ako pri všetkých starých škodovkách, ale ani náznak zápachu po benzíne či oleji. Ani z výfuku nejde tmavý dym. Na ceste auto „sedí“ dobre, hoci jeho majiteľ s ním išiel opatrne. „Najlepší výkon má pri 80-kilometrovej rýchlosti, ale chodím menej. Prevetrám ho iba párkrát do roka, keď je pekne. A hlavne nejazdím s ním v zime, to by som mal karosériu už dávno prežratú od hrdze,“ vysvetľuje Noro.

Autor: Andrej Ďuríček, Nový Čas Víkend

ask banner forum

 

 

Reklama

 

imgres1

logonove1

valachovic 120x90.jpg

autofolie zuzi logo

gif20180x180oktober202012

auto123 logo